ENTerug naar het overzicht

Printproblemen bij niet Windows-managed apparaten

Categorie: Storing

Storing begonnen: 22-09-2021 11:00

Storing opgelost: 16-12-2021 10:00

Systemen: Printerservice


Update, Woensdag 3 November 2021 9:22

In september zijn er noodzakelijke Microsoft Security updates uitgevoerd. Deze update was noodzakelijk omdat er een kritische kwetsbaarheid in Windows ontdekt was, de zogenaamde PrintNightmare. Helaas heeft deze update wereldwijd gezorgd voor printerproblemen. Ook bij de Radboud Universiteit is het niet meer mogelijk om op de gebruikelijke manier te printen als je gebruik maakt van computers die niet in het AD domein staan. Dit zijn alle medewerkers en studenten die gebruik maken van Windows-apparaten die niet in beheer zijn bij het ISC en gebruikers van macOS/Linux-apparaten.

Printen via een omweg
Het is wel mogelijk om via https://peage.ru.nl te printen. Kies daar voor web-upload, nieuwe afdruktaak uploaden. De prints zijn dan in kleur en enkelzijdig.

Indien je een collega vraagt om wat voor je te printen. Let er dan op dat het niet om vertrouwelijke stukken gaat.

Verder …
We beseffen dat deze situatie ongemak met zich meebrengt. Microsoft is nog bezig met de structurele oplossing voor het wereldwijde printerprobleem. Ondertussen werken Information Services, Campus and Facilities en Konica Minolta samen om tijdelijke oplossingen voor de universiteit te creëren.
------------------


Melding, Woensdag 22 September 2021 11:00
Vanwege het aanbrengen van noodzakelijke printerserver patches zijn er problemen ontstaan met het koppelen van netwerkprinters.
Men probeert dit probleem met het aanbrengen van fixes op te lossen.